Połączenie odbiorców i tematów warsztatów zaplanowano na zasadzie zaprzeczeń i kontrastu, a więc wszędzie tam, gdzie temat wyklucza potencjalnego odbiorcę - w rzeczywistości projektowej będzie tematem dla niego. Podobnie stworzenie jednej przestrzeni dla osób z deficytami i normatywnych nie tylko pokazuje, ale także uczy dostrzegania wartości i potencjału drugiego człowieka – o działaniu mówią organizatorzy.
Pierwsze z cyklu warsztatów to zajęcia z improwizacji ruchowej dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i normatywnych. To doskonała okazja, aby poznać swoje ciało i jego możliwości w relacji z przestrzenią oraz innymi osobami. Uczestnicy wspólnie stworzą scenariusze zajęć, które będą wykorzystywane w dalszym etapie projektu.
IMPROWIZACJA
Termin: 23 i 24 października 2024, godz. 18.00-19.30
Miejsce: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, scena (wejście B lub windą), ul. Kolejowa, Krosno
Blok I i II: tematem przewodnim warsztatów jest improwizacja ruchowa. Szczególną uwagę zwrócimy na ciało oraz przestrzeń. Przestrzeń własną oraz rozumianą dosłownie, jako tę, która nas otacza lub w której jesteśmy. Skupimy się na czasie, wybranych jakościach ruchowych, relacji pomiędzy partnerami w ruchu oraz energii (ciężarze, lekkości itp.). Sprawdzimy, jak się mają relacje ciała do przestrzeni, ale też ciała wobec innego ciała oraz jednych części ciała wobec innych. Na podstawie zajęć i z użyciem prototypu narzędzia edukacyjnego wspólne z uczestnikami wypracowany zostanie szkielet lub gotowy scenariusz zajęć.
Dla kogo: osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich + osoby normatywne
Dla kogo: od 15 roku życia
Prowadzenie: Marta Pietruszka
Udział w warsztacie: bezpłatny (obowiązują wcześniejsze zgłoszenia)
Zgłoszenia: www.rckp.krosno.pl lub bezpośrednio https://forms.gle/SeQeKkBzTEjS1nGT9
Czym jest „Gwiazdozbiór”?
Model edukacyjny „Gwiazdozbiór” to przede wszystkim przestrzeń dla ludzi – miejsce, w którym każdy uczestnik może stać się twórcą, a nie tylko biernym odbiorcą. To innowacyjna propozycja, której celem jest włączenie szerokiego grona uczestników w proces tworzenia narzędzi edukacyjnych. Odchodząc od tradycyjnej roli biernych odbiorców, uczestnicy zyskują możliwość aktywnego wpływania na kształt i sposób użytkowania stworzonych w projekcie narzędzi, co wzmacnia ich poczucie sprawczości i zaangażowania. Model opiera się na idei sprawczości oddolnej, gdzie uczestnicy stają się aktywnymi twórcami, a nie tylko odbiorcami.
Nazwa projektu – „Gwiazdozbiór” – symbolizuje właśnie tę różnorodność i jedność, która wynika z połączenia indywidualnych cech, możliwości i talentów każdego człowieka. Każdy z nas nosi w sobie swój "znak zodiaku" – swoje mocne i słabe strony, stereotypy i nieoczywiste możliwości. Projekt dąży do tego, by te stereotypy obalać, a możliwości rozwijać, pokazując, że to, co wydaje się nieosiągalne, może być w zasięgu ręki, jeśli tylko damy sobie i innym szansę – o projekcie mówią organizatorzy.
Twórcy projektu chcą obalić mit „nieosiągalnej” sprawczości osób wykluczonych, pokazując, że mogą one aktywnie współtworzyć kulturę i edukację.
„Gwiazdozbiór” to także redefinicja tego, czym jest kultura – nie tylko czymś, co się odbiera, ale czymś, co się współtworzy. To wyjście poza instytucje, poza "mury kultury" i dotarcie do tych, którzy do tej pory byli poza jej zasięgiem, niezależnie od miejsca zamieszkania czy ograniczeń fizycznych. Model ten daje szansę na wprowadzenie zmian, których od dawna potrzebujemy – w postrzeganiu siebie nawzajem, w odkrywaniu swoich możliwości i w dążeniu do społeczeństwa bez barier.
Dla kogo?
Model skierowany jest do różnorodnych grup odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami, będących w kryzysie, wykluczonych społecznie, ale także do osób normatywnych. Główną ideą jest tworzenie przestrzeni do współpracy tych grup, gdzie każda z nich będzie miała szansę współtworzyć narzędzia edukacyjne.
„Gwiazdozbiór” został zaprojektowany tak, by każdy mógł odnaleźć swoje miejsce – jak gwiazda w konstelacji, gdzie każda z nich ma swoją rolę i znaczenie. W projekcie tym osoba niepełnosprawna, żyjąca w kryzysie, czy pozornie "zwykła", normatywna osoba, współtworzy, kreuje i zmienia model, który jest narzędziem nie tylko edukacyjnym, ale także formą wyrażania siebie. To model, który nie narzuca gotowych rozwiązań, lecz daje możliwość ich odkrywania i rozwijania – mówią pomysłodawcy.
Co wydarzy się w ramach projektu?
W ramach projektu zaplanowano cykl warsztatów poświęconych odkrywaniu potencjału uczestników oraz rozwijaniu nowych umiejętności. Zestawienie tematów warsztatów z osobami, które teoretycznie nie powinny w nich uczestniczyć ma na celu przełamanie barier i pokazanie, że każda osoba ma ogromny potencjał. To projekt, który zachęca do współpracy i wzajemnego zrozumienia między grupami często od siebie oddalonymi.
W ramach projektu wypracowane zostaną narzędzia edukacyjne w formie gry memory, a także seria scenariuszy zajęć związanych z ruchem: taniec, improwizacja, świadomość ciała, przestrzenią, storytellingiem, bliskością z naturą, dbaniem o własny dobrostan czy kulturą tradycyjną.
W ramach projektu „Gwiazdozbiór” powstanie 10 scenariuszy zajęć, które będą obejmować różnorodne tematy, takie jak taniec, emocje, dbanie o własny dobrostan, storytelling, kultura ludowa, teatr i architektura. Scenariusze zostaną zaprojektowane tak, aby można je było modyfikować i dostosowywać do potrzeb różnych grup, w tym osób z niepełnosprawnościami. Narzędziem wspierającym realizację tych zajęć będzie modyfikowalna do własnych potrzeb gra edukacyjna, która ułatwi pracę z uczestnikami (24 plansze: 12 znaków zodiaku i 12 konstelacji). Każdy scenariusz będzie dostępny na otwartej licencji, by umożliwić szerokie wykorzystanie i adaptację. Narzędzie będzie dostępne zarówno w wersji fizycznej, jak i cyfrowej. Dodatkowo, aby zapewnić dostępność dla osób niewidomych, plansze zostaną przygotowane w formie tyflografik, a scenariusze zostaną uzupełnione o audiodeskrypcję.
Zaplanowane działania:
- produkcja prototypu narzędzia edukacyjnego w formie gry
- realizacja warsztatów z wykorzystaniem narzędzi i stworzenie scenariuszy edukacyjnych
- realizacja serii podcastów
- produkcja właściwego narzędzia edukacyjnego wraz ze scenariuszami edukacyjnymi i nawiązanie partnerstw z edukatorami z całej Polski
- wdrażanie i testowanie modelu edukacyjnego
Warsztaty odkrywcze z danego temu i wspólne wypracowanie scenariuszy (praca w dwóch blokach: praca z tematem i praca z narzędziem w formie plansz)
1. Warsztaty, temat: taniec
Dla kogo: osoby z niepełnosprawnością intelektualną + osoby normatywne
Dla kogo: od 8 do 13 roku życia
2. Warsztaty, temat: ruch / wytchnienie / świadomość
Dla kogo: osoby z niepełnosprawnością intelektualną + osoby w kryzysie + osoby normatywne
Dla kogo: od 14 do 20 roku życia
3. Warsztaty, temat: improwizacja
Dla kogo: osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich + osoby normatywne
Dla kogo: od 15 roku życia
4. Warsztaty, temat: kultura ludowa / tradycyjna
Dla kogo: osoby z dysfunkcją wzroku + osoby normatywne
Dla kogo: od roku życia
5. Warsztaty, temat: architektura / przestrzeń
Dla kogo: osoby z niepełnosprawnością intelektualną + osoby normatywne
Dla kogo: od 8 do 16 roku życia
6. Warsztaty, temat: natura / upcycling
Dla kogo: osoby starsze schorowane lub niefunkcjonujące samodzielnie + osoby normatywne
Dla kogo: dorośli i seniorzy
7. Warsztaty, temat: nauka relaksu
Dla kogo: osoby z niepełnosprawnością intelektualną + osoby w kryzysie + osoby normatywne
Dla kogo: od 16 roku życia
8. Warsztaty, temat: emocje
Dla kogo: osoby z niepełnosprawnością intelektualną + osoby normatywne
Dla kogo: od 7 do 12 roku życia
9. Warsztaty, temat: storytelling
Dla kogo: osoby z niepełnosprawnością intelektualną, młodzież w kryzysie, osoby starsze schorowane lub niefunkcjonujące samodzielnie + osoby normatywne
Dla kogo: od 7 do 13 roku życia i od 14 roku życia
Seria podcastów:
1. Audiodeskrypcja plansz w formie podcastów
2. Scenariusz nawiązujący do audiodeskrypcji w formie podcastu
3. Podcasty z udziałem uczestników projektów na temat dobrych praktyk
Co dalej?
W ramach projektu „Gwiazdozbiór” wybrani edukatorzy z całej Polski otrzymają fizyczne wersje narzędzia edukacyjnego, które będą testować i wdrażać w swojej pracy. Partnerstwa z tymi edukatorami pozwolą na opracowanie i dopracowanie scenariuszy zajęć, dostosowanych do potrzeb różnych grup, w tym osób z niepełnosprawnościami. Stworzą oni także kolejne scenariusze, które trafią do wspólnej i dostępnej dla każdego bazy materiałów edukacyjnych. Wyniki testów i doświadczenia partnerów zostaną wykorzystane do dalszego rozwijania narzędzia. Dla pozostałych zainteresowanych projekt narzędzia, scenariusze oraz instrukcje będą dostępne na otwartej licencji, umożliwiając samodzielną produkcję i modyfikację gry. Dzięki temu narzędzie zyska szeroki zasięg i dostępność dla wszystkich, niezależnie od zasobów, a współtwórcy pomysłów na edukację – uczestnicy zajęć – zyskają szansę na współpracę w charakterze konsultantów, pomysłodawców czy inicjatorów działań edukacyjnych.