Droga krajowa nr 84 to bezpośredni szlak komunikacyjny z zachodniej części województwa podkarpackiego do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku. GDDKiA tłumaczy, że dlatego istotne jest zwiększenie nośności drogi tak, aby finalnie umożliwiała ruch pojazdów ciężarowych o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.
- Ze względu na zwiększające się natężenie ruchu oraz znaczną degradację eksploatowanej drogi, wymaga ona przebudowy - podkreśla Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu średni dobowy ruch roczny na odcinku Zagórz-Lesko w 2015 roku wynosił ok. 8 tys. pojazdów na dobę. Według GPR z 2020/2021 już ponad 10 tys.
Dodatkowo, zwarta zabudowa oraz zlokalizowanie obiektów użyteczności publicznej przy drodze krajowej generuje znaczny ruch pieszych poruszających się po jezdni oraz poboczu.
- Powoduje to więc konieczność wprowadzenia segregacji ruchu, poszerzenia jezdni oraz budowę nowych odcinków chodników i przebudowę już istniejących. Docelowo poprawi to warunki ruchu, poprawi komfort podróżowania oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów - tłumaczy Joanna Rarus.
Ogłoszony przez GDDKiA przetarg dotyczy prac przygotowawczych dla rozbudowy drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz - Lesko wraz z dwoma mostami – na rzece Osława w Zagórzu i na rzece San w Postołowie. Długość odcinka to ok. 4,9 km. Termin składania ofert mija 19 grudnia.
Wykonawca będzie miał za zadanie wykonać studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
W ramach rozbudowy nawierzchnia konstrukcji drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
- Zakres prac będzie obejmował także budowę lub przebudowę obiektów inżynierskich, zabezpieczenie osuwisk, wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe oraz budowę chodników i zatok postojowych - wylicza Joanna Rarus.
Przyszły wykonawca będzie zobowiązany uwzględnić w opracowywanej dokumentacji co najmniej dwa warianty przebiegu sytuacyjnego rozbudowywanej DK84:
- wariant I: przebieg zgodny z istniejącym śladem DK84 (z ewentualnymi niewielkimi korektami łuków poziomych),
- wariant II: w tym wariancie analizowana będzie możliwość poprowadzenia części drogi po nowym śladzie, tj. złagodzenie łuków i serpentyn, na odcinku o dł. ponad 3 km (od ok. 7+390 do km ok. 10+661).
W ramach inwestycji planowana jest także budowa objazdów i tymczasowych obiektów inżynierskich w celu utrzymania przejezdności na rozbudowywanym odcinku drogi.