Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 12:17
Reklama dotacje rpo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka S19 z najdłuższym tunelem na Podkarpaciu! [WIDEO]

Do 2031 roku ma potrwać budowa ponad 5-kilometrowego odcinka S19 pomiędzy Lutczą a Domaradzem. W ciągu drogi będzie budowany najdłuższy tunel na Podkarpaciu liczący około 3 km. Kontrakt za kwotę 1,9 mld zł zrealizuje konsorcjum Gülermak i Budimex. To ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim, który został skierowany do realizacji.
  • Źródło: GDDKiA
Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka S19 z najdłuższym tunelem na Podkarpaciu! [WIDEO]

Źródło: GDDKiA

Województwo podkarpackie zbliża się w nową fazę rozwoju infrastrukturalnego. Dzisiaj (13 listopada) w Warszawie podpisano kontrakt o wartości 1,9 mld zł na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19, łączącego Jawornik i Lutczę, o długości 5,2 km. Za realizację tej inwestycji odpowiada konsorcjum firm Gülermak i Budimex. To ostatni odcinek trasy Via Carpatia w regionie, skierowany do realizacji.

Wyzwanie inżynieryjne na trudnym terenie

Droga ekspresowa powstaje w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, przewidzianego do 2030 r. z perspektywą do 2033 r., i zostanie zbudowana w systemie "Projektuj i Buduj". Szlak między Jawornikiem a Lutczą wymaga budowy estakady o długości ok. 780 m, wzniesionej na filarach o wysokości do 36 m, która poprowadzi nad drogą krajową nr 19. Następnie droga przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec, który będzie najdłuższym z trzech tuneli planowanych na Podkarpaciu.

Zakres prac obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka o długości 5,2 km, z pasami awaryjnymi oraz licznymi obiektami inżynierskimi, w tym mostem dla małych zwierząt. W ramach inwestycji powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik. Droga zostanie wyposażona w system zarządzania ruchem, urządzenia BRD oraz elementy ochrony środowiska. Planowana jest również budowa dróg serwisowych oraz przebudowa kolidującej infrastruktury.

Terminy realizacji i wyzwania geologiczne

Konsorcjum Gülermak i Budimex ma na ukończenie inwestycji 59 miesięcy. Dokumentacja i pozwolenie na realizację mają być gotowe w ciągu 21 miesięcy, a prace terenowe będą trwać kolejne 38 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Cała trasa S19 między Rzeszowem a granicą państwa w Barwinku ma być przejezdna w 2031 roku.

Teren inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową geologiczną typową dla fliszu karpackiego – piaskowce, łupki i zlepieńce tworzą zmienne warunki geologiczne oraz obszary narażone na osuwiska.

Via Carpatia: strategiczny korytarz transportowy

Via Carpatia to międzynarodowy szlak transportowy łączący Europę Północną z Południową, przebiegający w Polsce przez pięć województw. Docelowa długość podkarpackiego odcinka S19 wyniesie 169 km, z czego 81,8 km jest już otwarte, a 84,5 km jest na różnych etapach realizacji.

Odcinki w realizacji obejmują m.in. trasę Rzeszów Południe – Babica oraz dobudowę drugiej jezdni na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
  
Reklama