Co badają laboratoria drogowe?
Laboratoria drogowe odpowiadają za kontrolę jakości dróg na każdym etapie inwestycji – od planowania przez realizację aż po monitorowanie eksploatacji. Ich zadaniem jest m.in. ocena jakości materiałów budowlanych używanych do budowy, w tym betonu, asfaltu czy kruszyw. W ramach tych działań sprawdzane są parametry takie jak wytrzymałość na ściskanie, mrozoodporność, skład ziarnowy czy odporność na rozdrabnianie. Laboratoria prowadzą również badania nawierzchni, w tym określają współczynniki odblaskowości oznakowania poziomego oraz kontrolują skład soli drogowej.
Rekordowa liczba badań w 2024 roku
Rok 2024 okazał się rekordowy pod względem liczby badań przeprowadzonych przez rzeszowskie Laboratorium Drogowe. Łącznie wykonano 17 049 analiz, co stanowi wzrost o 50% w porównaniu do 2023 roku (11 326 badań) i aż o 200% w porównaniu do 2022 roku (5 613 badań). Od 2008 roku laboratorium przeprowadziło łącznie 81 390 badań, co świadczy o rosnącej roli tej jednostki w zapewnianiu jakości infrastruktury drogowej w regionie.
Zakres badań
Najczęściej wykonywane badania dotyczyły:
- Wytrzymałości na ściskanie i mrozoodporności betonu,
- Modułu odkształcenia podłoża,
- Właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni,
- Analiz asfaltu, w tym składu ziarnowego i grubości nawierzchni.
W 2024 roku szczególną uwagę poświęcono badaniom związanym z oznakowaniem poziomym. Łącznie przeprowadzono 2 944 analizy dotyczące współczynnika luminancji Qd i współczynnika odblasku RL, a także 1 380 badań wytrzymałości betonu oraz 1 115 analiz modułu odkształcenia podłoża.
Akredytacja i rozwój laboratoriów
Laboratorium Drogowe GDDKiA nie tylko wykonuje szereg badań, ale również rozwija swoje możliwości w zakresie akredytacji. W 2014 roku uzyskało certyfikat akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji (AB 1485), a jego działalność jest zgodna z normą PN-EN ISO/IEC 17025. Obecnie laboratorium oferuje 27 akredytowanych metod badawczych, obejmujących m.in. badania wytrzymałości betonu, jakości kruszyw, a także pomiary parametrów nawierzchni. W 2024 roku rozszerzono zakres akredytacji o badania związane z wytrzymałością betonu na zginanie oraz jego odpornością na mrozy.
Nowoczesny sprzęt i rozwój technologii
W odpowiedzi na rosnące potrzeby inwestycyjne oraz wyzwania związane z zapewnieniem jakości dróg, laboratorium rozbudowało swoją bazę sprzętową. Do najnowszych zakupów należy automatyczna prasa wytrzymałościowa do badania próbek betonowych o sile 3000 kN oraz płyta dynamiczna do oceny nośności i zagęszczenia podłoża. Wdrożono także nowe badania, takie jak pomiar ugięć sprężystych nawierzchni przy użyciu dynamicznego ugięciomierza FWD.