Sprawy samorządowe często umykają uwadze mieszkańców. Warto jednak pamiętać, że to z naszych podatków finansowane są Rady Gmin, Miast oraz wynagrodzenia wybieranych przez nas wójtów, burmistrzów i prezydentów. Kwestia zarobków lokalnych liderów od lat wzbudza dyskusje, zwłaszcza w kontekście ich obowiązków i zadań. Jeden z naszych Czytelników postanowił przyjrzeć się uchwałom rad gmin w powiecie krośnieńskim, analizując relację między zarobkami włodarzy a liczbą mieszkańców, miejscowości i jednostek pomocniczych.
Celem analizy było nie tylko przedstawienie suchych danych, ale przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie, czy wynagrodzenia te są współmierne do zakresu odpowiedzialności i zadań spoczywających na wójtach i burmistrzach. W tym celu przeanalizowano wysokość pensji w odniesieniu do liczby mieszkańców, zarządzanych miejscowości oraz jednostek pomocniczych.

Prezydenci Krosna i Rzeszowa oraz starosta krośnieński
W analizowanym zestawieniu znajdują się dane dotyczące zarobków dwóch prezydentów miast – Krosna i Rzeszowa – oraz starosty krośnieńskiego.
- Prezydent Krosna zarabia łącznie 20 040 zł. Na tę kwotę składa się wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 10 370 zł, dodatek funkcyjny wynoszący 3 450 zł, dodatek specjalny (30% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego) w kwocie 4 146 zł oraz dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 2 074 zł.
- Prezydent Rzeszowa otrzymuje łącznie 20 029 zł. Jego wynagrodzenie zasadnicze wynosi 10 770 zł, dodatek funkcyjny 2 980 zł, dodatek specjalny 4 125 zł, a dodatek za wieloletnią pracę 2 154 zł.
- Starosta krośnieński zarabia łącznie 19 960 zł. Składają się na to: wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 10 360 zł, dodatek funkcyjny 3 400 zł, dodatek specjalny 4 128 zł i dodatek za wieloletnią pracę 2 072 zł.
Jak widać, zarobki na tych stanowiskach są do siebie zbliżone i oscylują wokół 20 tys. zł.
Wójtowie i burmistrzowie gmin powiatu krośnieńskiego
Zestawienie obejmuje również zarobki wójtów i burmistrzów gmin z powiatu krośnieńskiego: Chorkówki, Dukli, Iwonicza-Zdroju, Jaślisk, Jedlicza, Korczyny, Krościenka Wyżnego, Miejsca Piastowego, Rymanowa i Wojaszówki.
- Najniższe łączne wynagrodzenie ma wójt Jaślisk. Wynosi ono 16 776 zł (9 000 zł wynagrodzenia zasadniczego, 2 520 zł dodatku funkcyjnego, 3 456 zł dodatku specjalnego i 1 800 zł dodatku za wieloletnią pracę).
- Najwyższe łączne wynagrodzenie wśród wójtów i burmistrzów, wynoszące 19 470 zł, otrzymuje włodarz Chorkówki (10 250 zł wynagrodzenia zasadniczego, 3 150 zł dodatku funkcyjnego, 4 020 zł dodatku specjalnego i 2 050 zł dodatku za wieloletnią pracę).
W pozostałych gminach zarobki kształtują się następująco:
- Dukla, Jedlicze i Miejsce Piastowe: 17 523 zł (identyczna struktura wynagrodzeń).
- Iwonicz-Zdrój: 18 565 zł.
- Korczyna: 18 150 zł.
- Krościenko Wyżne: 18 795 zł.
- Rymanów: 19 123,50 zł.
- Wojaszówka: 18 495 zł.
Podobnie jak w przypadku prezydentów i starosty, również w większości gmin przyjęto 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego jako dodatek za wieloletnią pracę. Wyjątkiem jest Krościenko Wyżne, gdzie dodatek ten wynosi 1 700 zł.

Dyskusja na temat adekwatności wynagrodzeń w kontekście zakresu pracy włodarzy jest niezwykle istotna. Z jednej strony, obowiązujące przepisy określają widełki płacowe, mające na celu zapewnienie godnych warunków życia osobom pełniącym ważne funkcje publiczne. Z drugiej strony, pojawia się pytanie, czy te wynagrodzenia są zawsze w pełni uzasadnione merytorycznie.
Interesującym zjawiskiem, jakie wyłoniło się z analizy, jest postawa niektórych nowo wybranych samorządowców. Mimo posiadania większości w radach nie zdecydowali się oni na podniesienie swoich wynagrodzeń.
Przypominamy, że każdy obywatel ma prawo do korzystania z Ustawy o Dostępie do Informacji Publicznej. To prawo gwarantuje transparentność i przejrzystość działań władz. Dzięki niemu każdy może uzyskać informacje o zarządzaniu publicznymi środkami oraz decyzjach podejmowanych przez lokalnych włodarzy.
Jak podkreśla sam autor zestawienia, prezentowana analiza ma na celu przede wszystkim otwarcie publicznej debaty na temat adekwatności wynagrodzeń wójtów i burmistrzów. Mamy nadzieję, że stanie się ona punktem wyjścia do dalszych analiz nad tym, czy obecne zarobki lokalnych włodarzy są odpowiednie do ich zadań i odpowiedzialności, a być może także do ewentualnych zmian systemowych w zakresie wynagrodzeń funkcjonariuszy publicznych.