Rzeszowski oddział GDDKiA zarządza siecią 896 km dróg krajowych, z czego autostrada A4 to ponad 166 km, a droga ekspresowa prawie 84 km.
Tegorocznym pomiarem objętych będzie w naszym regionie 130 punktów, w tym 12 odcinków pomiarowych będzie zlokalizowanych na A4, a 13 na drodze ekspresowej. Pomiary prowadzone będą zarówno w dzień jak i w nocy. Następnie na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określana jest liczba przejeżdżających pojazdów.
- Pomiary realizowane w trakcie GPR dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów przejeżdżających przez dany przekrój pomiarowy oraz określania ich sylwetek. Nie dostarczają one informacji o trasach, jakimi się poruszają, w związku z tym na potrzeby GPR nie są rejestrowane numery tablic rejestracyjnych - zaznacza Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Pomiary prowadzone są na sieci dróg krajowych i wojewódzkich, z wyjątkiem tych odcinków, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu. Przeprowadzane są cyklicznie (co 5 lat) i dostarczają najważniejszych informacji o ruchu drogowym.
- Zebrane dane są niezmiernie istotne. Korzystamy z nich między innymi przy planowaniu rozwoju sieci transportowych oraz tworzeniu i ocenie prognoz ruchu. Dane uzyskane z GPR są kluczowe przy podejmowaniu wielu decyzji, między innymi związanych z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych na sieci drogowej, klasyfikacją ciągów drogowych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym - tłumaczy Joanna Rarus.
Dodaje, że dane służą również w pracach związanych z utrzymaniem sieci drogowej i w zarządzaniu ruchem. Wykorzystywane są m.in. do planowania koniecznych prac remontowych, przy ocenie projektów organizacji ruchu, obliczaniu przepustowości czy też do określania lokalizacji elementów systemów zarządzania ruchem.
- Wyniki GPR to także cenne źródło danych do analiz ekonomicznych, oceny efektywności inwestycji i rozliczania poniesionych wydatków - zaznacza rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Podstawową informacją, którą GDDKiA uzyska dzięki pomiarowi, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny.
- Ta liczba pokaże nam, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi - informuje Joanna Rarus.
To jednak nie wszystko. Będzie też mierzony:
- średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
- średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
- średni ruch dzienny (od godz. 6:00 do 18:00),
- średni ruch wieczorny (od godz. 18:00 do 22:00),
- średni ruch nocny (od godz. 22:00 do 6:00).
Kategorie pojazdów, które będą zliczane podczas podstawowego pomiaru ruchu, to:
- samochody osobowe,
- motocykle i motorowery,
- lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
- mikrobusy,
- samochody ciężarowe bez przyczep,
- samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami,
- autobusy,
- ciągniki rolnicze,
- rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.
Pomiary wideo rozpoczną się w czwartek (23 stycznia). Dla dróg krajowych przewidziano 9 dni pomiarowych, w których prowadzone będą pomiary wideo.
Na potrzeby realizacji pomiaru ruchu, sieć dróg krajowych została podzielona na tzw. odcinki pomiarowe, których granice zlokalizowane są przede wszystkim:
- na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi,
- na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców,
- na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi,
- w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp.).
GDDKiA wyniki GPR 2025 udostępni publicznie w formie opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych.
- Pierwsza, wstępna publikacja "Synteza wyników GPR 2025 na drogach krajowych" planowana jest w II kwartale 2026 roku, podobnie jak opracowanie wyników dla dróg wojewódzkich. Ostateczny dokument, opisujący szczegółowo wyniki pomiaru, "Ruch Drogowy 2025" powinien być dostępny w II połowie 2026 roku - mówi Joanna Rarus.
Rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA zwraca uwagę na symboliczny wymiar GPR 2025.
- Wyniki zostaną opublikowane w 2026 roku, czyli równo 100 lat od wykonania pierwszego, generalnego pomiaru ruchu drogowego na ówczesnej sieci dróg państwowych o nawierzchni twardej w Polsce - mówi Joanna Rarus.
Przypomina, że wtedy badania rozpoczęły się na początku stycznia 1926 roku (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku.
- Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt - opowiada Joanna Rarus.
W pomiarze tym wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne. Od roku 1926 pomiary wykonywano regularnie, w odstępach 4 lat. Po II wojnie światowej pomiary ruchu drogowego wznowiono w 1954 roku, a od 1965 roku realizowane są cyklicznie co 5 lat, zgodnie z metodyką wypracowaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych.