Wydziały komunikacji zaczęły odmawiać rejestracji takich pojazdów, tłumacząc to brakiem jasnych wytycznych z Ministerstwa Infrastruktury. Problem może dotyczyć nawet tysięcy aut.
Od tego zaczęło się to zamieszanie
Zamieszanie zaczęło się od sprawy dotyczącej rejestrowania białoruskich ciągników rolniczych. Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdził, że rejestracja takich pojazdów bez odpowiednich dokumentów homologacyjnych była niezgodna z prawem.
Sprawa dotyczyła ciągników MTZ Belarus, które najpierw rejestrowano w Polsce, a później sprzedawano w innych krajach UE jako używane. Brak wymaganych dokumentów, w tym świadectwa zgodności WE, stał się głównym zarzutem prawnym.
Wpływ wyroku na samochody z USA
Pierwotnie sprawa dotyczyła ciągników, ale jej konsekwencje zaczęły dotykać również samochodów sprowadzanych z USA. Tylko w 2024 roku z tego kraju przywieziono do Polski ponad 68 tys. aut. Stany Zjednoczone okazują się ciekawym kierunkiem dla motoryzacyjnych zajawkowiczów ze względu na w miarę korzystne ceny zakupu oraz wyposażenie, które często przewyższa europejskie standardy.
Według wytycznych TSUE pojazd, który nie posiada homologacji typu WE, jest uznawany za nowy w Unii Europejskiej, nawet jeśli był wcześniej użytkowany poza jej granicami.
Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury
23 stycznia 2025 roku Departament Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury wydał oficjalne stanowisko, które rozwiewa wszelkie wątpliwości i dementuje nadinterpretacje.
Zgodnie z tym stanowiskiem, zarówno wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 grudnia 2024 roku, jak i nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu, nie zmieniają zasad rejestracji pojazdów sprowadzanych z USA.
Główne punkty stanowiska:
- Wyrok NSA w sprawie uchylenia decyzji o rejestracji pojazdu z powodu braku świadectwa homologacji (sygn. akt II GSK 1606/23) zapadł w sprawie indywidualnej i miał skutek prawny tylko w odniesieniu do konkretnego ciągnika rolniczego, a nie wszystkich aut nieposiadających europejskiej homologacji.
- Rubryka „K” w dowodzie rejestracyjnym – przepis został po prostu uzupełniony o nowe dokumenty homologacyjne na podstawie których można dokonać wpisu do dowodu. Numer świadectwa homologacji nadal wpisywany jest tylko wtedy, gdy pojazd w ogóle go posiada. W przypadku aut sprowadzonych z państw spoza UE—rubryka pozostaje pusta.
- Zmiany w rozporządzeniu miały na celu jedynie doprecyzowanie procedur administracyjnych i pomoc organom w prawidłowym wypełnianiu dowodów rejestracyjnych. Nie ma żadnych nowych wymogów dla procesu rejestracji używanych aut spoza UE.
Co to w praktyce oznacza dla właścicieli pojazdów z USA?
Nie ma zakazu rejestracji – właściciele pojazdów sprowadzonych z USA nadal mogą rejestrować swoje samochody w Polsce.
Homologacja nie jest wymagana – amerykańskie pojazdy nie muszą posiadać europejskiej homologacji, aby zostały zarejestrowane w Polsce.
Procedura pozostaje taka sama – nie zmieniają się wymagania dotyczące przeglądów technicznych ani dokumentów wymaganych do rejestracji. Wszystko odbywa się dokładnie na takich samych zasadach, jak dotychczas.
Można zatem spać spokojnie, a ewentualnych nadgorliwych urzędników—o ile jeszcze się tacy znajdą po skierowaniu pisma od Ministerstwa do wszystkich Wydziałów Komunikacji w Polsce—prosić o odmowę na piśmie, wraz ze wskazaniem podstawy prawnej.
Zatem: jak zarejestrować auto z USA w Polsce? Co jest wymagane?
Zgodnie z obowiązującym prawem, pojazd należy po prostu doprowadzić do określonych norm europejskich, które pozwolą na legalne wprowadzenie go do ruchu drogowego w Polsce i innych krajach UE. Cały proces jest dość szybki i prosty. Oto kroki, które trzeba podjąć:
Tłumaczenie dokumentów - wszystkie dokumenty pojazdu (m.in. dowód rejestracyjny, umowa zakupu, certyfikat zgodności) muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Dostosowanie pojazdu do europejskich norm - samochody z USA muszą być dostosowane do unijnych norm. Różnice występują np. w oświetleniu (różnice w kształcie i ustawieniu świateł drogowych, barwie światła itd. - konieczność wymiany lub odpowiedniej modyfikacji lamp oraz zamontowanie świateł przeciwmgielnych) czy zakazie przyciemniania lamp i szyb.
Przejście przeglądu technicznego, podczas którego auto jest sprawdzane również pod kątem zgodności z europejskimi normami.
Złożenie wniosku o rejestrację w odpowiednim Wydziale Komunikacji - dołączyć należy wszystkie wymagane dokumenty (m.in. tłumaczenia, dowód przejścia przeglądu technicznego, umowę zakupu - aktualne wymogi sprawdzisz na stronie danego wydziału).
Po spełnieniu wszystkich wymagań, przejściu przeglądu technicznego, złożeniu wniosku i wniesieniu opłat, pojazd zostaje zarejestrowany w systemie, a właściciel auta otrzymuje polski dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.