6 lutego 2025 roku zakończono kluczowy etap budowy estakady ES-2/3 w miejscowości Zboiska, będącej częścią drogi ekspresowej S19 na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla. Tego dnia zabetonowano ostatni segment jezdni prawej, tzw. zwornik, który łączy segmenty wykonywane metodą nawisową z dwóch przeciwległych kierunków. Wcześniej, w październiku 2024 roku, ukończono zwornik na jezdni lewej.

Estakada ES-2/3, o długości całkowitej 193 metrów, przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym. Konstrukcja nośna estakady składa się z 27 segmentów nawisowych, 2 segmentów startowych usytuowanych na podporach pośrednich oraz 2 segmentów wykonywanych metodą tradycyjną, łączących pozostałe segmenty z przyczółkami.
Do budowy ustroju nośnego estakady zużyto ponad 800 ton stali zbrojeniowej, 133 tony stali sprężającej oraz ponad 3367 metrów sześciennych betonu o wysokiej wytrzymałości C50/60. Dla zobrazowania, w pełni załadowany Airbus A380 waży około 600 ton, a objętość użytego betonu odpowiada około 47 kontenerom morskim.

Budowa estakady realizowana jest w technologii betonowania nawisowego. Proces ten rozpoczyna się od wykonania segmentu startowego nad podporą, na którym montowane są wózki do betonowania (tzw. trawelery). Za ich pomocą wykonuje się kolejne segmenty, przesuwając wózek na już zbudowaną część konstrukcji. Metoda ta pozwala na minimalizację ingerencji w środowisko naturalne.
Po zabetonowaniu i sprężeniu zwornika, do ukończenia estakady pozostał jeszcze ostatni element konstrukcji – segment stacjonarny o długości około 14,5 metra. Estakada ES-2/3 jest jednym z trzech tego typu obiektów inżynierskich budowanych na ponad 10-kilometrowym odcinku S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla.
W ramach tego projektu powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowane jest również wybudowanie węzła drogowego w rejonie miejscowości Dukla, który połączy S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Na tym odcinku S19 powstanie 20 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów oraz przejścia dla zwierząt. Zaawansowanie robót budowalnych inwestycji wynosi aktualnie 45%.
Zakończenie betonowania nawisowego na estakadzie ES-2/3 stanowi istotny krok w realizacji trasy Via Carpatia, która ma kluczowe znaczenie dla poprawy infrastruktury drogowej w regionie i usprawnienia komunikacji na osi północ-południe w Europie Środkowo-Wschodniej.