Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 20 lutego 2025 20:30
Reklama włączenie społeczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pomimo „zimowej przerwy” trwa budowa odcinka S19 Babica-Jawornik [ZDJĘCIA]

Jak informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca wykorzystuje sprzyjające warunki pogodowe i prowadzi roboty w zakresie, w jakim pozwala na to technologia. Szczególne postępy robót widać przy realizacji obiektów inżynierskich.
Pomimo „zimowej przerwy” trwa budowa odcinka S19 Babica-Jawornik [ZDJĘCIA]

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Wykonawcą prac jest spółka Intercor, wartość umowy to 1,2 mld zł. Aktualne ogólne zaawansowanie prac wynosi ok. 41 procent.

Odcinek S19 Babica-Jawornik rozpoczyna estakada w miejscowości Wyżne, która posiada już wybetonowane filary oraz korpus i skrzydła północnego przyczółka.

- Zakres robót w ostatnich tygodniach pozwolił również na wybetonowanie korpusu oraz skrzydła południowego przyczółka. Obecnie zakres prac przy budowie tego obiektu koncentruje się na budowie ustroju nośnego - informuje Joanna Rarus, rzecznik GDDKiA w Rzeszowie.

I przypomina, że  ustrój nośny na tym obiekcie budowany jest metodą rusztowań stacjonarnych. Stan zaawansowania robót na tym obiekcie szacowany jest na poziomie ok. 47 procent.

- Za pierwszą estakadą można już dostrzec pierwsze warstwy z podbudowy kruszywa łamanego. Zeszły tydzień to również roboty związane umacnianiem skarp gwoździami gruntowymi, w liczbie 173 sztuk - opisuje Joanna Rarus.

Coraz bardziej dostrzegalne są postępy robót na wiadukcie, który docelowo ma poprowadzić drogę gminną nad odcinkiem trasy ekspresowej. Zakres prac na tym obiekcie koncentruje się na budowie fundamentów podpór. 

- Budowany wiadukt posiada już wybetonowane filary przy podporze pośredniej. Skrajne podpory tego wiaduktu są na etapie zbrojenia. W zeszłym tygodniu trwały roboty z zakresu montażu zbrojenia, deskowania i betonowania korpusów dwóch podpór. Zaawansowanie robót na tym obiekcie wynosi około 40 procent - informuje rzecznik GDDKiA w Rzeszowie.

Kolejnym obiektem na odcinku S19 Babica-Jawornik jest estakada ES-15, gdzie wykonawca pracuje nad budową północnego przyczółka. Południowy przyczółek pozostaje na etapie zbrojenia korpusu. Obecnie zakres robót przy budowie tego obiektu koncentruje się na wykonywaniu podpór.

- Część korpusów filarów dla podpór pośrednich została już wybetonowana. Tylko nieliczne pozostają jeszcze na etapie zbrojenia i deskowania. W zeszłym tygodniu ukończono montaż zbrojenia, deskowania i betonowanie trzonu podpory P4. Stan zaawansowania robót tego obiektu szacowany jest na poziomie około 48 procent - mówi Joanna Rarus.

Na obiekcie PZDs-16 (przejście dolne dla średnich zwierząt) w zeszłym tygodniu kontynuowano roboty z zakresu zbrojenia, deskowania i betonowania skrzydła S2. Większa część tego obiektu została już zabetonowana. Postęp robót na tym obiekcie jest już bardzo zauważalny a stan zaawansowania robót wynosi ok. 60 proc.

Prace przy estakadzie ES-17 realizowane są w niezwykle skomplikowanym geologicznie terenie. Obiekt powstaje nad głębokim jarem. 

- Jeszcze kilka miesięcy temu wykonawca prowadził intensywne prace przy budowie dróg technologicznych tak, aby móc transportować niezbędne materiały budowlane. Obecnie prace przy budowie tej konstrukcji koncentrują się na robotach palowych - informuje Joanna Rarus

Dwie podpory posiadają już wykonane pale fundamentowe. W zeszłym tygodniu kontynuowano roboty z zakresu zbrojenia, deskowania i betonowania oczepu fundamentowego podpór. Stan zaawansowania robót to ok. 8 proc.

Postęp robót widać na kolejnym obiekcie inżynierskich, wiadukcie WD-18, który poprowadzi on drogę gminną w miejscowości Wyżne nad drogą ekspresową. 

- W miejscu budowy obiektu pojawiła się już palownica, która drąży pierwsze otwory pod pale fundamentowe. W zeszłym tygodniu zakres prac przy budowie tego obiektu koncentrował się na robotach ziemnych. Obok zaplanowanego obiektu trwają prace przy umacnianiu skarpy. Stan zaawansowania robót na tym obiekcie wynosi ok. 8 procent - przekazuje Joanna Rarus.

Na estakadzie w Połomii w ub. tygodniu kontynuowano roboty z zakresu betonownia. Obiekt wykonywany jest w technologii nasuwania podłużnego. Trzeci segment został już wybetonowany i nasunięty. Aktualnie zbrojona jest płyta czwartego i piątego segmentu. Estakada posiada już wybetonowane wszystkie podpory. Stan zaawansowania prac przy budowie tej konstrukcji wynosi ok. 50 proc.

- Na kolejnym przejściu, tym razem dla dużych zwierząt PZDd-21, w ubiegłym tygodniu pracował ciężki sprzęt, który wykonywał wykop pod oczepy fundamentowe w osi 2 - opowiada Joanna Rarus

Stan zaawansowania tego obiektu szacuje się na poziomie ok. 16 proc.

Rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA podkreśla, że najbardziej spektakularne rejony prac znajdują się pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. - Tu powstaje wiadukt WD-25 oraz estakady ES-22, ES-24 i mierząca w najwyższym miejscu 80 metrów wysokości ES-26 - mówi.

W technologii nasuwania podłużnego powstaje estakada ES-22. Obiekt został podzielony na dwa segmenty: ES-22.1 oraz ES-22.2. Pośrodku powstanie nasyp, który połączy obie estakady. Na obiekcie ES-22.1 podpory pośrednie oraz południowy przyczółek są w większości wybetonowane. Północny przyczółek jest na etapie zbrojenia. 

- W zeszłym tygodniu zakończono prace z zakresu zbrojenia, deskowania oraz betonowania korpusów dwóch podpór. Stan zaawansowania robót tego segmentu to około 44 procent - informuje Joanna Rarus

Na obiekcie ES-22.2 w ubiegłym tygodniu kontynuowano zbrojenie, deskowanie oraz betonowanie podpór. Stan zaawansowania tego segmentu to ok. 52 proc. Obecnie zakres robót na obu segmentach koncentruje się na budowie podpór pośrednich oraz skrajnych.

Kolejną estakadą jest ES-24 gdzie można zauważyć powstające podpory pośrednie. W zeszłym tygodniu kontynuowano roboty z zakresu zbrojenia, deskowania oraz betonowania. Trwały również prace przy wykopie oraz rozkuwaniu głowic pali fundamentowych podpory technologicznej PT3. Przy budowie tej konstrukcji pracuje już czwarty żuraw. Stan zaawansowania robót na tym obiekcie to 32 proc.

Tuż za estakadą powstaje wiadukt WD-25. 

- Docelowo ma on przeprowadzić drogę gminną w miejscowości Żarnowa nad drogą ekspresową - tłumaczy Joanna Rarus

Dodaje, że obecnie zakres prac koncentruje się na robotach ziemnych. Stan zaawansowania szacowany jest na ok. 2 proc.

Najwyższa estakada w Polsce

W najbardziej imponującym miejscu na budowie powstaje największy obiekt, a jednocześnie najwyższa konstrukcja drogowa w Polsce – estakada ES-26.

- Ośmioprzęsłowa konstrukcja, o długości całkowitej 1 082 metry i szerokości 29 metry, łagodnie wpisuje się w otaczający teren. Jednak to nie długość czy szerokość są parametrami, które wyróżniają ten obiekt najbardziej. Takim parametrem jest wysokość całej konstrukcji w jednej z osi. W najwyższym punkcie przekracza 80 m, co oznacza, że jej wysokość przewyższa wieżę Bazyliki Mariackiej w Krakowie - zaznacza Joanna Rarus

Dodaje, że projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. 

- Aby wygrać tę nierówną walkę z geologią, projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42,0 m - tłumaczy Joanna Rarus.  

W zeszłym tygodniu na estakadzie zakończono betonowanie oczepu fundamentowego podpory P2. Zakres robót przy budowie tego obiektu koncentruje się na montażu zbrojenia, deskowaniu i betonowaniu podpór. 

W miejscu budowy najwyższej podpory obiektu (P4) pracuje żuraw wieżowy który transportuje niezbędne materiały potrzebne do wykonania tej imponującej konstrukcji. W zeszłym tygodniu przy podporze P5 kontynuowano prace przy montażu kolejnego żurawia. Wykonawca zakłada, iż łącznie przy budowie estakady ES-26 zamontowanych zostanie sześć żurawi wieżowych

Stan zaawansowania robót przy budowie tego obiektu oceniany jest na poziomie ok. 21proc.

Na przejściu dolnym dla średnich zwierząt PZDs-27 w zeszłym tygodniu trwały roboty z zakresu przygotowania do zasypki z gruntu nieprzepuszczalnego. Obiekt posiada ukończony ustrój nośny, a zaawansowanie robót jest największe spośród wszystkich powstających na tym odcinku „zwierzaków” tj. 83 proc.

W Jaworniku, na ostatnim obiekcie jakim jest przejazd pod drogą ekspresową z funkcją przejścia dolnego dla małych zwierząt PD-28 w ubiegłym tygodniu kontynuowano roboty z zakresu zbrojenia i deskowania ścian czołowych na segmencie A i D. Stan zaawansowania robót to ok. 80 proc.


Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Autor: GDDKiA o/Rzeszów

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ