Budowa drugiej części obwodnicy Sanoka ma stanowić kolejny etap inwestycji polegającej na dokończeniu obejścia miasta. Pierwsza część trasy została udostępniona do użytku w dniu 31 stycznia 2020 r. i ma długość 6,7 km. Według planów cała trasa ma być gotowa do 2025 r.
Celem rozbudowy obwodnicy Sanoka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych nr 28 i nr 84 z centrum. Ma to poprawić poziom bezpieczeństwa mieszkańców, a także odciążyć ruch i zwiększyć przepustowość dróg. Nowa trasa ma ułatwić również podróż w kierunku Przemyśla. Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury, podczas budowy zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, a także zdrowia i życia mieszkańców.
Rozwój infrastruktury w Sanoku jest częścią rządowego planu budowy 100 obwodnic, który obejmuje również inne miejscowości na Podkarpaciu. Są to: Brzostek i Kołaczyce, Kolbuszowa, Jasło, Miejsce Piastowe, Nowa Dęba, Pilzno i Przemyśl.
Ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy w Miejscu Piastowym w ciągu drogi krajowej nr 28 jest zaplanowane na I kwartał 2024 r. Na chwilę obecną nie są prowadzone prace przygotowawcze. Z uwagi na planowaną budowę nowego korytarza S19, konieczne jest kompleksowe rozwiązanie układu komunikacyjnego w ciągu.
- Celem budowy obwodnicy Miejsca Piastowego jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w miejscowości w układzie wschód-zachód w ciągu drogi krajowej nr 28, stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy ruch tranzytowy w centrum miejscowości powinien się znacząco zmniejszyć. Planowane jest docelowe wytyczenie nowego przebiegu drogi krajowej nr 28, co powinno również poprawić sytuację w miejscowościach sąsiednich i poprawić dostępność do planowanej drogi ekspresowej S19 – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.
Podobnie, jak w przypadku Sanoka, również w Miejscu Piastowym pośród korzyści budowy obwodnicy można wymienić poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i zwiększenie przepustowości dróg. Co istotne, inwestycja ma za zadanie poprawić również warunki dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze krajowej nr 28.
Ministerstwo Infrastruktury snując plany rozwoju dróg, zdecydowało się postawić na miejscowości, w których ruch jest największy, co przekłada się również na ilość zdarzeń drogowych. Jak zapewniają przedstawiciele władzy, 100 obwodnic ma powstawać w 10 lat – od 2020 do 2030 roku. Koszty inwestycji szacuje się na około 28 miliardów złotych. Zostaną one sfinansowane z Krajowego Funduszu Drogowego, do którego wpływają pieniądze m.in. z opłaty paliwowej, elektronicznego systemu poboru opłat i dotacji z Unii Europejskiej.
red. Sławomir Farbaniec, Źródło: www.gov.pl