Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

W Krakowie znikają szpetne banery i reklamy. A w Krośnie?

W stolicy małopolski widać już pierwsze efekty ustawy krajobrazowej (kliknij). Ogromna ilość budynków i innych elementów architektury miejskiej została pozbawiona szpecących reklam i banerów. Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że skutki miło zaskakują. W mieście królów polskich odsłonięto niewidoczne do tej pory fragmenty kamienic, a nawet instytucji kulturalnych przywracając ulicom dawną klasę.
W Krakowie znikają szpetne banery i reklamy. A w Krośnie?

Autor: fot. Krystian Janas

Od wakacji w 2020 roku w Krakowie usunięto około 800 materiałów promocyjnych znajdujących się nie tylko na pojedynczych kamienicach, ale także na Filharmonii, przy szkołach i Uniwersytecie Ekonomicznym. Choć trwa okres przejściowy to, odpowiednie zapisy poskutkowały także nałożeniem wielu kar za złamanie ustaleń uchwały krajobrazowej. Nasuwa się zatem pytanie, czy wzorem miasta nad Wisłą możemy liczyć na wprowadzenie podobnych regulacji w Krośnie?

(..) - prace nad uchwałą trwają od 2020 r. Obecnie zbliżamy się do zakończenia I etapu prac polegającego na diagnozie przestrzeni miejskiej i zinwentaryzowaniu wszystkich dzielnic naszego miasta w zakresie natężenia występowania reklam, rodzaju małej architektury, oświetlenia oraz ogrodzeń. Proces realizacji uchwały został podzielony na cztery etapy, w których trakcie odbywać się będą konsultacje społeczne (spotkania z mieszkańcami), których efekt zostanie przedstawiony Radzie Miasta Krosna. Chcemy, żeby mieszkańcy czynnie uczestniczyli w procesie tworzenia Uchwały. – informuje dr Marta Rymar – miejski konserwator zabytków.

Kraków:

Naturalnie nadrzędnym celem jest poprawienie estetyki w przestrzeni publicznej.

Mieszkańcy nie lubią być przytłoczeni wszechobecnymi ogłoszeniami i grafikami, które niejednokrotnie nie cechują się atrakcyjnym wyglądem czy elegancją. Nierzadko są one krzykliwe i odbiegają kolorystycznie od kolorów elewacji. Gdzie możemy spodziewać się szczególnych efektów?

- W przestrzeni miejskiej mamy dużą różnorodność krajobrazową, każda z dzielnic ma swój indywidualny charakter czy przeznaczenie, wyróżniamy np. dzielnice przemysłowe, przemysłowo-handlowe, gdzie natężenie reklam i urządzeń technicznych jest bardzo duże, a przy tym często chaotyczne. Przeciwwagę stanowią dzielnice o przeznaczeniu mieszkalnym, gdzie reklama występuje w bardzo małym natężeniu. Dokument nie będzie miał na celu wytypowania pojedynczych obiektów i objęcia ich ochroną indywidualną uchwała ma na celu ochronę całego krajobrazu naszego miasta – nadmienia konserwator.

Krosno:

Dla nieprzestrzegających nowych przepisów w Krakowie nałożone zostały kary. W Krośnie sprawy będą miały się podobnie.

Mimo tego urząd wierzy we wspólną pracę nad zarządzeniami i przewidują wspólne rozmowy.

- (..) uważam, że tego typu postępowanie powinno być ostatecznością, po to będą organizowane konsultacje społeczne, żebyśmy z mieszkańcami wypracowali wspólny model egzekwowania zapisów uchwały. – dodaje dr Rymar.

Na kolejne informacje i ustalenia urzędników nie będziemy musieli czekać długo. Uchwała ma być gotowa do końca bieżącego roku.

Jak wygląda Krosno?

{gallery}Ustawa krajobrazowa/Krosno{/gallery}

Jak wygląda Kraków?

{gallery}Ustawa krajobrazowa/Kraków{/gallery}

Autor: Mikołaj Marcinowski
Zdjęcia: Krystian Janas & ŁADny Kraków


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ