Czym jest system identyfikacji wizualnej firmy?
Systemem identyfikacji wizualnej firmy (corporate identity) nazywamy zarówno wszystkie symbole jak i zachowania, które używane są po to, aby uzyskać spójną identyfikację. To one pozwalają nam wyróżnić się z całego ogółu marek, które są dla nas konkurencją.
Oto elementy systemu identyfikacji wizualnej:
- Logo oraz nazwa - logo służy nam do identyfikacji graficznej marki, powinno być integralne z firmą, jest to forma graficzna, która zawiera napis, pewnego rodzaju symbol albo inny element, który identyfikuje markę.
- Logotyp - to część komunikacji wizualnej, ale co ważne, nie zawsze jest częścią samego logo. Logotypem nazywamy symbol, który umieszczany jest w logo, ale może także funkcjonować bez niego. Jeżeli użyjemy samego logotypu, marka powinna być również rozpoznawalna.
- Kolor i styl grafik, czcionki i krój liter, typografia - są niezwykle ważną częścią wizerunku firmy. Zestaw wielu elementów wizualnych pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Wszelkie grafiki powinny uwzględniać barwy firmy po to, aby klienci nie odebrali nas jako nieprofesjonalnych, a nasza komunikacja z nimi była spójna na każdym poziomie.
- Wystrój biur i wnętrz, stroje pracowników - te elementy również powinny być jednolite oraz spójnie reprezentować firmę.
- Oznakowanie środków transportu, grafiki, barwy, jakimi się posługujemy, powinny odnosić się do naszej marki.
- Social media - sposób i styl prowadzenia naszych mediów to ważna w teraźniejszym czasie wizytówka firmy, ponadto istotny jest też styl komunikacji z klientami oraz innymi markami w social mediach.
- Papier firmowy, koperty, wizytówki i inne druki firmowe - wszystkie elementy i grafiki, które będziemy drukować i którymi się posługujemy, powinny być także zachowane w firmowych barwach i odpowiedniej topografii, ten element także zalicza się do systemu identyfikacji wizualnej.
- Opakowania oraz produkty - kształt czy barwa produktów też przyczynia się do budowania pozytywnego wyobrażenia o naszej marce.
- Styl materiałów promocyjnych oraz gadżetów i inne- materiały promocyjne, szczególnie ulotki i plakaty oraz wizytówki powinny być najwyższej jakości. Taką oferuje profesjonalna drukarnia online PrintTime. Sprawdź: https://printtime.pl.
Wszystkie te elementy przyczyniają się do stworzenia całościowej identyfikacji wizualnej marki. Powinna ona przede wszystkim kojarzyć się z wartościami naszej firmy oraz oddawać jej charakter.
Dlaczego warto korzystać z systemu identyfikacji wizualnej?
Dlaczego identyfikacja wizualna firmy jest tak ważna? Niewątpliwie przyczynia się ona do wizerunku marki, jaki kreujemy. Jest więc potrzebna w każdej firmie. Niepowtarzalne logo oraz konsekwentne stosowanie wybranej kolorystyki pozostaną w pamięci naszych klientów.
Podczas korzystania z usług świadczonych przez naszą firmę, wizyty w siedzibie, kupowania produktów czy przeglądania naszych materiałów promocyjnych, stron w social mediach oraz strony firmowej, naszemu kontrahentowi powinien ciągle towarzyszyć ten sam, spójny przekaz. Dzięki takiemu zabiegowi stworzymy pozytywne wrażenie o naszej firmie.
Dobrze przemyślaną identyfikacją wizualną okazujemy swój profesjonalizm, dlatego też możemy tym samym zachęcić nowych klientów do podjęcia z nami współpracy, zakupu produktów, a potencjalnych pracowników do podjęcia z nami współpracy.
Identyfikacja wizualna firmy - tworzyć samodzielnie czy powierzyć specjalistom?
Niektóre firmy uważają system identyfikacji wizualnej za wydatek zbędny i bezpodstawny. Wolą wydać dodatkowe pieniądze na projekty, inwestycje czy wyposażenie firmy. Identyfikacja wizualna jest również inwestycją w firmę i to należy podkreślić, rozpatrując wszystkie za i przeciw. Stworzenie odpowiedniej identyfikacji wizualnej zwróci się w postaci rozpoznawalności oraz większej ilości osób zainteresowanych naszą ofertą.
Kiedy tworzymy identyfikację wizualną, ważne, aby cały ten proces był odpowiednio przemyślany. Najczęściej, w celu obrania odpowiedniej drogi do stworzenia poprawnej identyfikacji pomóc nam może strategia. Warto więc w swoich strategiach reklamowych poświęcić zawsze kilka punktów tej kwestii, a dodatkowo zrobić dokładny research konkurencji.
Możesz sam przystąpić do działania lub zlecić to profesjonalnej agencji kreatywnej, brandingowej lub reklamowej. Na rynku działa wiele firm specjalizujących się w tym zagadnieniu, które z pewnością pomogą Ci uzyskać odpowiednią rozpoznawalność marki.
Identyfikacja wizualna a branding
System identyfikacji wizualnej marki jest jednym z narzędzi brandingu. Sam branding to coś więcej niż identyfikacja wizualna firmy i logo (chociaż te elementy są tutaj oczywiście niezbędne). Branding (budowanie świadomości marki) to budowanie doświadczeń towarzyszących odbiorcom w kontakcie z marką. Pracę musimy zacząć od badania rynku, określenia grupy docelowej i odpowiedniej strategii. Bardzo ważny jest sposób komunikacji i język, dlatego niezwykle pomocne w brandingu są właśnie social media. Odpowiednio zbudowany branding marki, nadaje jej osobowość.
Dla przykładu Nike nie kojarzą nam się tylko z firmą, która produkuje obuwie, ale także z aktywnością sportową oraz determinacją, a Coca-cola to nie tylko napój, ale i spotkania z przyjaciółmi oraz czas świąt. Z kolei Tymbark kojarzy się z polskim latem, wycieczkami i kapslami z napisami. Te wszystkie przykłady to wartość dodana, która jako element brandingu tworzy spójną całość z marką.
Czym jest księga znaku (CI)?
Księga znaku składa się z opisu wszystkich najważniejszych elementów związanych z logo, czyli cały opis budowy naszego logo oraz prawidłowe przykłady zastosowania. Zasady, które zawarte są w księdze, powinny być stosowane bezwzględnie, a wszystko to w celu budowania spójnego, jednorodnego wizerunku firmy.
Księga powinna opisywać m.in. jakie znaczenie ma nasze logo i logotyp, jego budowę, zestaw elementów kolorystyki, pole ochronne, warianty oraz wersje monochromatyczne i achromatyczne, kroje pisma firmowego, przykłady prawidłowego zastosowania logo i logotypu oraz jego wersję z błędami dla porównania. Takie Informacje pozwolą klientom w poprawny sposób stosować nasze logo. Nie powinny się wtedy więc zdarzyć przypadki rozciągania, łączenia z nieodpowiednimi kolorami czy niepoprawne skalowanie.
Księga identyfikacji wizualnej zawiera elementy służące do podstawowej identyfikacji firmy, czyli logo, logotyp, kolory, typografie, druki, sposób oznakowania środków transportu, ubiór, architekturę budynków firmowych, wystrój wnętrz, informacje wizualne, upominki, transparenty i wiele innych. Jest to więc zbiór zaleceń, który ma na celu pokazać klientowi, jak poprawnie wykorzystywać wszystkie elementy identyfikacji wizualnej naszej marki, aby zachować spójność.
Czy warto zastrzec nazwę i logo firmy?
Swoją nazwę firmy oraz logo możesz zastrzec w Urzędzie Patentowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu dostaniesz odpowiednie świadectwo, potwierdzające, że tylko ty masz prawa do swojej marki. Taki dokument składa się z informacji na temat zakresu ochrony, właściciela znaku oraz terenu ochrony.
Nasza konkurencja nie będzie mogła już posługiwać się ani naszymi znakami, ani nawet podobnymi. Warto więc zastanowić się nad taką rejestracją, ponieważ będzie ona naszym ubezpieczeniem na przyszłość.
Mimo że w momencie, kiedy konkurencja nie używa podobnych znaków, masz poczucie, że pieniądze mogłeś zainwestować inaczej, to w momencie pojawienia się konkurenta o podobnej nazwie, możesz zmusić go do jej zmiany, niezależnie, w jakiej części obszaru chronionego działa.
Wybierając nazwę, nie zapominaj też o tym, że nie możesz naruszyć przy tym praw innego przedsiębiorstwa. Co ciekawe, nawet jeśli pierwszy zarejestrujesz swój pomysł, nie znaczy to, że masz do niego pierwszeństwo. Mimo że ktoś nie ma zarejestrowanej marki, a Ty zrobisz to pierwszy (lub zarejestrujesz pomysł bardzo podobny), to twój konkurent może pozwać Cię o nieuczciwą konkurencję i wygrywając sprawę, pozbawi Cię praw do posługiwania się nazwą.
Sprawdź szczegóły: https://printtime.pl.
Podsumowanie
Identyfikacja wizualna firmy to jeden z niezbędnych elementów na drodze zapisania się w świadomości klienta. Na identyfikację wizualną składa się m.in. logo, nazwa, kolorystyka, wystrój, dokumenty firmowe i materiały promocyjne. Oprócz komunikacji wizualnej firmy ważny jest też branding, czyli budowanie świadomości naszej marki u odbiorców. Księga znaku i księga identyfikacji wizualnej pomogą w instruowaniu naszych klientów, jak poprawnie wykorzystywać nasze logo, kolorystykę, nazwę i inne elementy.
Warto zarejestrować swoją markę w Urzędzie Patentowym, jednak należy uważać też, aby nie naruszyć przy tym czyjegoś prawa do nazwy. Inwestycja w komunikację wizualną marki - mimo że na początku niewidoczna - to z biegiem czasu bardzo korzystnie wpłynie na firmę.
Materiał partnera