Projekt uchwały przedstawił starosta Jan Pelczar, szczegółowo omawiając przebieg proponowanego przez Zarząd Powiatu wariantu, który z racji poszanowania opinii mieszkańców najbardziej zainteresowanych gmin może nosić nazwę „Samorządowy".
- Wariant ten łączy w sobie elementy wariantów W1, W4 i W6 wraz z łącznikami pomiędzy nimi. Przebiega początkowo zgodnie z wariantem W4 - na odcinku od „Początku Opracowania" do pośredniego wpięcia Obwodnicy Miejsca Piastowego do drogi ekspresowej S 19 polegającego na budowie skrzyżowania projektowanej Obwodnicy Miejsca Piastowego z drogą krajową DK 28 na wysokości węzła Miejsce Piastowe budowanej S 19. Następnie przewiduje wykonanie łącznika pomiędzy tym wpięciem a wariantem W1. W dalszej kolejności, wg naszej propozycji, Obwodnica przebiegałaby po linii wyznaczonej wariantem W1. Wariant Samorządowy przewiduje wybudowanie łącznicy z punktem połączenia się wariantów W5 i W6. Dalszy przebieg Obwodnicy w kierunku Sanoka jest zgodny z wariantem W6 i powinien uwzględnić jej wydłużenie za przejazd kolejowy w Pisarowcach. Zastosowanie takich rozwiązań pozwoli na optymalne skomunikowanie gmin i powiatów leżących w południowej części województwa. Pominięcie wariantu W5, a także w początkowym przebiegu W6 oraz przyjęcie do realizacji wskazanego przez nas Wariantu Samorządowego jest najkorzystniejsze pod względem społeczno-ekonomicznym. Jako samorząd Powiatu Krośnieńskiego składamy jednocześnie podziękowania Rządowi RP za podjęcie decyzji o budowie długo oczekiwanej Obwodnicy Miejsca Piastowego. Inwestycja ta w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy komfortu życia ludzi tu mieszkających, otworzy nowe możliwości rozwoju i co najważniejsze podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym - podkreślił starosta Jan Pelczar, zwracając się do radnych o przyjęcie stanowiska.
Do tematu odniósł się również wicestarosta Andrzej Guzik
– Jako radny powiatu reprezentujący gminy Miejsce Piastowe i Krościenko Wyżne chciałbym prosić Radę Powiatu oraz radnych z poszczególnych gmin o poparcie Wariantu Samorządowego, który został przygotowany przez Zarząd Powiatu Krośnieńskiego.
Wicestarosta przypomniał, że tą kwestią zarząd zajmował się już w sierpniu 2021 roku.
- Na jednym z posiedzeń podjęliśmy uchwałę podkreślającą, że optymalnym rozwiązaniem komunikacyjnym dla powiatu i miasta Krosna byłoby wydłużenie czteropasmowego odcinka drogi DK 28, który aktualnie kończy się na wysokości centrum handlowego do Miejsca Piastowego w okolice OBI i wybudowanie od tego miejsca obwodnicy wg wariantu nr 1 wraz z włączeniem jej do S 19. Początkowo w ogóle nie rozpatrywano takiego włączenia. W ostatnich miesiącach pojawiła się jednak koncepcja pośredniego włączenia obwodnicy do S 19 poprzez DK 28 (wariant 4). Widzimy w tym wyraz dobrej woli ze strony GDDKiA, która w coraz większym stopniu uwzględnia głos samorządów. O drodze ekspresowej S 19 mówi się często, że jest to droga życia dla wschodniej Polski. Taką drogą dla Powiatu Krośnieńskiego i powiatów leżących na wschód od nas może stać się obwodnica Miejsca Piastowego. Pod warunkiem jednak, że na etapie planowania zostaną uwzględnione głosy miejscowych samorządów i ludzi tu mieszkających. Rozwiązaniem najlepiej wpisującym się rządowy Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 jest wypracowany przez powiat i akceptowany przez gminy Miejsce Piastowe i Krościenko Wyżne wariant samorządowy. Wariant ten wiąże się z najmniejszymi kosztami społecznymi i przyrodniczymi, gdyż omija gęstą sieć zabudowy w gminach Miejsce Piastowe i Krościenko Wyżne oraz pozwala na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i lokalnego poza centrum Miejsca Piastowego. Warto także podkreślić, że budowa obwodnicy wg wariantu W5 byłaby skrajnie szkodliwa szczególnie dla mieszkańców Zalesia. Wiązałoby się to z wyburzeniem kilku budynków mieszkalnych, degradacją środowiska naturalnego oraz wycięciem dużej części lasu z drzewami liczącymi ponad sto lat. Wariant W6 z kolei na odcinku od początku opracowania do punktu połączenia się z wariantem W5 nie znajduje uzasadniania także dlatego, że nie pozwala na rozwiązanie problemu nadmiernego natężenia ruchu na rondzie w Miejscu Piastowym, co jest głównym powodem budowy obwodnicy – podkreśla wicestarosta.
Obecny podczas obrad przewodniczący Rady Gminy Miejsce Piastowe Wiesław Habrat podziękował Radzie i Zarządowi Powiatu Krośnieńskiego za przyjęcie stanowiska.
- Dziękuję za to że dostrzegacie potrzeby samorządów gminnych i za to, że głos mieszkańców gmin Miejsce Piastowe i Krościenko Wyżne został zauważony – zauważył Przewodniczący.
Stanowisko zostało przyjęte niemal jednogłośnie, przy jednym głosie wstrzymującym się. Aktualnie zostanie przekazane do instytucji zajmujących się projektowaniem i realizacją obwodnicy oraz do przedstawicieli Rządu RP odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury drogowej.
Czytaj więcej: Obwodnica Miejsca Piastowego. Który wariant najlepszy? Władze powiatu są innego zdania niż władze Krosna
Źródło: Starostwo Powiatowe w Krośnie